Mindfulness auttaa maailmanmestaria keskittymään

Voimanostaja Mikko Korpeinen hyödyntää Opteamin mindfulness-ohjausta. Jos ajatukset lähtevät kisan aikana vaeltamaan, mindfulness auttaa. Urheilijoiden lisäksi valmennuksesta voivat hyötyä muun muassa yritykset.

Mindfulness-ohjaaja Hippu Pintilä selvittää aina aluksi, mitkä ovat valmennettavan ongelmat ja mistä olisi hänelle hyötyä. Voimanostaja Mikko Korpeinen on huomannut, että sana "miksi" on tärkeä. - Muuten asioita tekee suorituksena, mikä ei toimi pitkään, hän toteaa.

Maailmanmestaruuskisoja edeltävänä iltana voimanostaja Mikko Korpeinen astelee edestakaisin hotellihuoneessa Las Vegasissa: ovelta ikkunan luo ja takaisin ovelle. Kävellessään hän keskittyy ajattelemaan vain sitä, miltä askeleet tuntuvat jalkapohjissa. Hän tekee mindfulness-harjoitusta.

– Vatsassa oli alkanut olla perhosia. Kun tein harjoituksia, joilla ajatukset sai pois siitä, olo helpottui heti, Korpeinen kertoo jälkikäteen.

Kisapäivänä viime syyskuussa hän keskittyi jälleen mindfulness-harjoituksiin, teki sitten kisasuorituksen aikana parhaansa – ja voitti maastavedon maailmanmestaruuden!

Mindfulness, tietoisuustaito, on hyväksyvää ja tietoista läsnäoloa. Korpeiselle mindfulnessia on opettanut Opteamin psykologi ja mindfulness-ohjaaja Hippu Pintilä. Hän on myös personal trainer sekä työnohjaaja, ja tällä hetkellä hän opiskelee ratkaisukeskeistä psykoterapiaa.

– Ohjauksessa yhdistän osaamisen, joka minulla on kaikilta näiltä aloilta, sanoo Pintilä.

Voimanosto on hänen mukaansa laji, jossa yksi hetki ratkaisee.

– Menestys riippuu siitä, miten kilpailija on juuri silloin keskittynyt ja miten hän on koonnut ajatuksensa. Jos hän ei ole läsnä tai usko itseensä, hän ei saa annettua parasta itsestään, Pintilä toteaa.

– Jos ajatukset lähtevät vaeltamaan, mindfulness auttaa palauttamaan ne tähän hetkeen.

Harjoitus rauhoittaa iltaisin

Mikko Korpeinen on maastavedossa myös hallitseva Euroopan mestari. Mestaruus heltisi kesäkuussa GPC-liiton kisoissa Isossa-Britanniassa submastereiden maailmanennätystuloksella. Kisojen jälkeen Opteam ryhtyi hänen tukijakseen ja hänen yhteistyönsä Hippu Pintilän kanssa alkoi.

Korpeinen kertoo, että aiemmin hänen saavuttamansa menestys aiheutti paineita. Pintilä neuvoi häntä muun muassa tekemään joka ilta rauhoittavan mindfulness-harjoituksen. Nykyään Korpeisen on helppo valmistautua kisatilanteisiin.

– Jos yhtään miettii jotakin muuta – jos keskittyminen herpaantuu sekunniksi – rauta ei nouse ylös, Korpeinen kuvailee.

– Koska olen treenannut mindfulnessia, minun ei tarvitse tehdä kuin muutama hengitys, niin kaikki ylimääräinen jää ulkopuolelle.

Mindfulness paransi parisuhdettakin

Hippu Pintilä toteaa, että urheilussa mindfulnessia on alettu hyödyntää viime vuosina. Lisäksi mindfulnessia käytetään yrityksissä: esimerkiksi johtajille tietoisuustaidot opettavat, miten olla läsnä, keskittyä ja kuunnella alaisia.

Mindfulnessista voi saada apua myös stressitilanteessa, kiputiloista kärsiessä ja työkyvyn ylläpitoon.

– On kuunneltava, mitä keho yrittää sanoa. Epämiellyttävä tuntemus saattaa väljentyä tai sen kanssa oppii elämään, kertoo Pintilä.

Mindfulness kattaa kaikki elämänalueet. Fitfarmilla valmentajana työskentelevällä Mikko Korpeisella on vaimo ja kolme lasta. Aiemmin mies saattoi lasten nahistellessa tivata: “Miksi sinä noin teit?” Nykyään hän ottaa mieluummin auttavan kuin arvostelevan asenteen.

– Parisuhteessakin pystyn kuuntelemaan ja ottamaan toisen tarpeen entistä paremmin huomioon, Korpeinen toteaa.

Voimanostaja Mikko Korpeinen voitti Las Vegasissa MM-kultaa. Hän keskittyi kisasuoritukseen mindfulnessin avulla. Mindfulness-harjoituksissa voidaan käyttää apuna sointumaljaa.

Mikä mindfulness?

– Mindfulnessin juuret ovat joogassa ja buddhalaisuudessa. Länsimaissa uskonnollinen puoli on jätetty pois, mutta henkinen kyvykkyys on säilytetty, selittää Opteamin Hippu Pintilä.

Hyväksyvä ...

– Mieli arvottaa koko ajan asioita, mutta ole salliva. Älä arvota jotakin hyväksi tai huonoksi. Harjoittele pysähtymään tässä ja nyt, arvostelematta ja vertaamatta, Pintilä neuvoo.

… tietoinen ...

– Tietoisesti läsnä olevina valitsemme, mihin huomiomme suuntaamme, sen sijaan, että mielemme poukkoilisi omiaan. Päätä tietoisesti suunnata huomio johonkin, joka on tässä hetkessä, kuten hengitykseen tai hampaiden harjaamiseen.

… läsnäolo.

– Opettele lempeää uteliaisuutta itseä ja ympäröivää maailmaa kohtaan juuri tällä hetkellä.

www.opteam.fi