Rappukäytävien paperilaput vaihtuivat moderniin tekniikkaan

Taloyhtiöiden korkkipintaisten ilmoitustaulujen aika on pian ohi. Tampereen Puhelimen kehittämä digitaalinen rappunäyttö tuo taloihin tulevaisuuden, jossa viestintä on nopeaa ja avointa. Nykyaikaisista rappunäytöistä voi tarkistaa niin uusimmat tiedotteet, bussiaikataulut kuin uutisetkin.

Tampereen Puhelimen toimitusjohtaja Janne Aaltonen ja isännöintiyrittäjä Sanna-Kaisa Pylvänäinen ovat tyytyväisiä digitaalisen rappunäytön toimintaan. Vanhaan kerrostaloon on tullut pala modernia maailmaa sen mukana.

Nyt on pakko pysähtyä katsomaan tarkemmin, sillä tällaista näkyä ei ole tullut rappukäytävässä aiemmin vastaan.

Kun astuu sisään Käpytien varressa olevaan vanhaan tiilitaloon, rapussa loistaa kirkas valo. Ensi vilkaisulla valonlähde näyttää televisiolta tai monitorilta, mutta lähempi tarkastelu osoittaa, että kyseessä on digitaalinen rappunäyttö.

Siinä ovat elektronisessa rivissä asukkaiden tiedot niin kuin perinteisissä rapputauluissa, mutta tähän näyttöön on saatu mukaan paljon muutakin: bussiaikataulu, tiedotteita ja tuoreimmat uutisotsikot. Jopa säätiedot voi tarkistaa näytöltä nopeasti, ennen kuin astuu ovesta ulos.

Teknologia on löytänyt tiensä 1920-luvun kerrostaloon. Mutta miten?

Kysymykseen osaa parhaiten vastata Tampereen Puhelimen toimitusjohtaja Janne Aaltonen. Digitaalinen rappunäyttö on nimittäin Tampereen Puhelimen kehittämä. Tällä hetkellä niitä on pirkanmaalaiskerrostaloissa noin 200 – ja lisää on tulossa.

Aaltonen kertoo, että Tampereen Puhelin alkoi kehittää digitaalisia rappunäyttöjä jo reilu kaksi vuotta sitten. Taustalla oli halu luoda uusia palveluita yhdessä asiakkaiden eli taloyhtiöiden kanssa.

– Järjestimme silloin taloyhtiöiden edustajien ja isännöintitoimistojen kanssa ideariihen, jossa pohdittiin, millaisia asioita taloyhtiöissä tarvitaan. Silloin tuli esille se, että viestintään kaivattiin uudenlaista otetta. Reaaliaikaisen viestinnän hoitaminen on taloyhtiöissä haasteellista.

Tampereen Puhelin otti neuvosta vaarin, ja alkoi kehittää ensimmäistä digitaalista rappunäyttöään. Vuonna 2014 prototyyppi oli valmis. Sen jälkeen tehtiin uusintakierros ja kysyttiin isännöitsijöiden ja taloyhtiöiden mielipidettä. Kehitysehdotuksien pohjalta valmistui nykyinen malli.

– Meille oli selvää, että pitää kysyä kehitysvinkkejä niiltä ihmisiltä, jotka taloissa asuvat ja elävät. Tärkeää oli tietysti se, että näytöt sopisivat hyvin rappuihin. Ne eivät saisi olla liian kolhoja, mutta eivät toisaalta houkutella ilkivaltaan, Aaltonen kertoo.

Mainonnassa kohti paikallisuutta

Kun ulkonäöstä oli päästy yhteisymmärrykseen, nousi esiin vielä yksi tärkeä seikka: kustannukset. Jotta taloyhtiöissä innostuttaisiin hankkimaan uudenlaiset näytöt, hinnan pitäisi olla kohtuullinen.

– Silloin keksimme, että näyttöihin voisi myydä mainoksia, joista saatavat tulot madaltaisivat näytön hintaa.

Aaltonen osoittaa kädellään näytön alalaitaan, jossa vilkkuva mainos houkuttelee lähtemään jääkiekko-otteluun. Vaikka monissa taloyhtiöissä murehdittiin aluksi mainosten ulkoasua, ovat ne jälkikäteen saaneet paljon positiivista palautetta.

– Olemme saaneet taloyhtiöistä viestiä, että mainontaa voisi viedä vielä paikallisempaan suuntaan. Lähtikaupan tai -ravintolan mainoksia olisi hienoa saada rappunäytölle. Silloin näkisi heti, millaisia tarjouksia lähellä olevissa paikoissa on.

Aaltonen korostaa, että Tampereen Puhelin halusi ammattilaisen hoitamaan mainontaa. Niinpä mainosten myynnistä kuin myös näytölle tulevista uutisista huolehtii Aamulehti.

– On hyvä, että uutisotsikot vaihtuvat näytöllä tiheään tahtiin. Asukkaat saavat aina tästä ohi kulkiessaan tietää, mitä maailmalla tapahtuu.

Turvallisuuden tunnetta ja tehokkuutta

Myös isännöitsijät ovat olleet uusiin näyttöihin tyytyväisiä. Isännöintitoimisto Capolinon yrittäjä Sanna-Kaisa Pylvänäinen kertoo, että kaikissa heidän Tampereen keskustan kohteissaan on otettu käyttöön digitaaliset rappunäytöt.

Capolinossa päätettiin hypätä kehityksen kelkkaan, sillä digitaalisen näytön mahdollisuudet voittavat perinteisen ilmoitustaulun.

– Viestintä on taloyhtiöissä usein haasteellista. Oli mikä tahansa remontti, niin yleensä palaute sen suuntaista, että muuten hyvä, mutta olisi pitänyt tiedottaa enemmän, Pylvänäinen kertoo.

Nyt viestintä on helppoa ja reaaliaikaista, sillä näytön tiedotteita hallitaan pilvipalvelulla, johon voi kirjautua miltä tahansa laitteelta. Niinpä Pylvänäisen ei tarvitse enää lähteä kiikuttamaan rappuihin paperilappuja tai postittaa tiedotteita taloyhtiöihin.

Rappunäytön tiedot vaihtuvat aika ajoin. Liikkuvat elementit pitävät taulun elävänä.

– Värikäs näyttö kiinnittää huomion ihan eri tavalla kuin perinteinen A4-kokoa oleva paperilappu ilmoitustaululla. Myös mainoksista ja ajantasaisista uutisista on tullut asukkailta positiivista palautetta. Niiden on koettu tuovan eloa rappuun.

Lisäksi voi olla varma, että näytön ansiosta kukaan ei ilkeyksissään sotki tai tuhoa tiedotteita. Näytön tietoihin pääsee käsiksi vain isännöintsijä, jolla ovat tunnukset pilvipalveluun.

Näyttö on suojattu jämäkällä metallikotelolla, jossa on ilkivaltasuojattu lasi. Pylvänäisen mukaan Capolinon isännöimissä kohteissa ei näyttöihin ole innostuttu kajoamaan.

– Näytöt myös lisäävät turvallisuuden tunnetta rapuissa. Erityisesti pimeään aikaan on mukava, että näyttö valaisee sisääntulon.

Paitsi että näytöt ovat vaikuttaneet rappujen ulkonäköön ja viestinnän muotoon, myös kynnys tiedottamiseen on madaltunut.

– Ennen ehkä mietittiin tarkemmin, millaisen tiedotteen takia kannattaa lähteä viemään papereita rappuihin. Nyt tulee laitettua helpommin eteenpäin myös ei niin oleellista tietoa. Sen voi tehdä niin helposti ja nopeasti suoraan toimistolta.

Entistä avoimempaa viestintää

Sekä Janne Aaltonen että Sanna-Kaisa Pylvänäinen uskovat, että digitaaliset rappunäytöt ovat taloyhtiöiden tulevaisuutta.

Yksittäisiä digitaalisia näyttöjä on ollut taloissa jo viitisen vuotta, mutta Tampereen Puhelimen kehittelemä malli on vienyt kehitystä aimo harppauksen eteenpäin. Aaltonen kertoo, että vähän aikaa sitten järjestetyillä isännöintipäivillä heidän näyttönsä herättivät valtakunnallista kiinnostusta.

– Tampere on ollut edelläkävijä. Hämmästyisin, jos kymmenen vuoden kuluttua kaikissa taloissa ei olisi digitaalisia rappunäyttöjä.

Pylvänäinen puolestaan uskoo, että tulevaisuudessa rapuissa voi olla digitaaliset kosketusnäytöt. Silloin esimerkiksi yksinkertaisia äänestyksiä ja kyselyitä olisi helppo järjestää.

– Ylipäätään digitaaliset rappunäytöt edustavat asukaslähtöisyyttä ja avointa viestintää, jota nykyajan taloyhtiöissä kaivataan. Ei se mene enää niin, että on vain joku jäärä isännöitsijä ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja, jotka sanelevat ja muut nyökyttelevät. Asukkaat haluavat osallistua ja saada tietoa reaaliaikaisesti, Pylvänäinen pohtii.

Myös Aaltonen innostuu visioimaan tulevaisuutta pidemmälle.

– Ehkä jossain vaiheessa kaikissa asunnoissa on pienet tablettityyppiset näytöt, joihin saadaan tietoa ja joilla voi toteuttaa vaikka kyselyitä.

Tampereen Puhelin aikoo jatkaa näyttöjen kehittämistä. Nyt kun ensimmäiset reilu 200 näyttöä on asennettu, yhtiö aikoo haastatella taloyhtiöitä ja isännöitsijöitä.

– Kaipaamme vielä tietoa siitä, miten näyttöä voisi entisestään parantaa.

 

Lisätietoja http://www.tampereenpuhelin.fi/fi-fi/rappunaytot