Paunu ajaa kärkeen oppisopimuksella

Maanteillä käy kiihkeä kilpailu bussimatkustajista. Tamperelaisessa Paunussa asiasta ei vaikuteta huolestuneilta – päinvastoin. Yritys varautuu työvoimapulaan ja solmii juhannukseen mennessä oppisopimuksen noin tusinan uuden linja-autonkuljettajan kanssa.

– Uskomme, että pärjäämme kaukoliikenteessä jatkossakin. Tärkein kilpailuvalttimme on ammattitaitoinen henkilökunta, sanoo yrityksen varatoimitusjohtaja Jarmo Paunu.

 

​

Oppisopimus ei ole kaikkein tavallisin rekrytointikeino, mutta Paunulla se on vakiintunut käytännöksi. Juhannuksena alkava logistiikan perustutkintoon tähtäävä kuljettajakoulutus on jo kolmas, jonka yritys järjestää 2010-luvulla.

Jarmo Paunun mukaan oppisopimus on osoittautunut erinomaiseksi toimintatavaksi.

– Lähes kaikki kouluttamamme kuljettajat työskentelevät yhä yrityksessämme. Muutama on joutunut lopettamaan henkilökohtaisista syistä, esimerkiksi paikkakunnalta muuton vuoksi.

 

Tavoitteena työpaikka

Tyypillistä oppisopimusopiskelijaa ei ole olemassa. Paunun kuljettajakoulutukseen hakeutuu niin alanvaihtajia, työttömiä kuin muiden alojen ammattikuljettajia. Ikähaarukka on laaja. Ainoa lähtövaatimus on, että hakijalla on oltava taskussaan kuorma-autokortti.

– Asiakaspalveluhenkisyys ja palo tien päälle ovat toki myös välttämättömiä, Paunu sanoo.

Haastatteluiden ja työhöntulotarkastuksen avulla yritys seuloo hakijoiden joukosta henkilöt, jotka sopivat mahdollisimman hyvin kuljettajiksi.

– Hakijoita on aina ollut runsaasti. Saamme valita parhaat päältä.

Yksi heistä on Petri Vironen. Entinen jäätelöautokuski aloitti Paunun kuljettajakoulutuksen vuonna 2012. Virosen mielestä oppisopimuskoulutus on loistava tapa päästä alalle.

 

​

– Koulutuksen jälkeistä työllistymistä ei tarvinnut miettiä lainkaan. Sain keskittyä rahastuslaitteiden ja reittien opiskeluun, hän sanoo.

Käytännössä oppisopimus on kaksivuotinen määräaikainen työsopimus. Oletuksena on kuitenkin, että opiskelija työllistyy yritykseen suoritettuaan tutkinnon.

– Oppisopimus sitouttaa niin työntekijän kuin yrityksen, Paunu sanoo.

 

Pitkäjänteisyys palkitsee

Käytännössä sitoutuminen vaatii yritykseltä resursseja, eli aikaa opiskelijoiden kouluttamiseen. Paunulla uusien kuljettajien ohjauksesta vastaa oman työnsä ohessa kaksi työntekijää.

– Tämä ei ole nopeaa toimintaa, vaan pitkäjänteistä työtä. Koulutus kestää kaksi vuotta. Se on yritykselle pitkä aika sitoutua, etenkin tässä taloustilanteessa, Paunu sanoo.

Työpaikkakouluttajien rooli ei kuitenkaan korostu arjessa. Opiskelijat pyytävät apua, kun tarvitsevat sitä.

Jarmo Paunu alleviivaa, että tiivis yhteistyö koulutuksen järjestäjän kanssa on elintärkeää, jotta oppisopimuskoulutuksen sisältö vastaa yrityksen tarpeita. Paunun oppisopimuskoulutuksen järjestää Tampereen seudun ammattiopisto Tredu.

Kuljettajien lisäksi osa Paunun asentajista sekä muusta henkilöstöstä on suorittanut  oppisopimuksella erilaisia tutkintoja, kuten työnjohtokoulutusta ja asentajien rekrytointikoulusta.

– Uskon rehellisesti, ettei henkilökuntamme olisi yhtä laadukasta ilman oppisopimuskoulutusta, Jarmo Paunu sanoo.

 

Teksti ja kuvat Solja Virkkunen

 

Sisältö on Tredun tuottamaa.